Entreprenørskab

Ved at arbejde entreprenant og i fælleskabet, tager vi udgangspunkt i John Dewey og Grundtvig.

John Dewey, der vil nok er mest kendt for sætningen: Learning-by-doing. Ser nemlig fællesskabet, som det sted, hvor egne erfaringer kan reflekteres, at den enkelte kun kan realisere sig selv i fællesskab med andre mennesker. Samtidig er han også opmærksom på at børn lærer mange ting på en gang gennem egne oplevelser og erfaringer, negative som positive. Endvidere mener han, at man udvikler sig gennem praktiske erfaringer – gennem handling, som han finder lige så vigtigt som teoretiske kundskaber. Her ender han med at være i god tråd med Grundtvig.

Grundtvig sætter nemlig spørgsmålstegn ved udenadslære, karakterer og eksamenstræning, og mener at skolens og undervisnings virkelige mål, er at vække elevens nysgerrighed samt nære og udvikle den. Formålet med folkeskolen skal ikke være at banke en vis portion faktuel lærdom og viden ind i børnenes hoveder, men at hjælpe eleverne med at udvikle sig til ansvarlige og oplyste borgere i det demokratiske samfund.

Hvordan skaber vi et meningsfuldt skoleliv, der samtidig danner robuste og livsduelige børn og unge mennesker? Det er et kæmpe spørgsmål og en stor opgave, men ikke desto mindre den opgave, der ligger foran os. Et af de værktøjer, som vi kan tage i brug, er at arbejde med opgaver fra den ”virkelige verden”.

Målet er, at vi med hjælp fra de erhvervsdrivende, kan opstille opgaver, hvor eleverne kan bruge deres teoretiske viden til løsning af virkelige problemstillinger, eller på baggrund af en opgave skal tilegne sig mere teoretisk viden for at løse opgaven.

Et eksempel på de første skridt i den retning, er de to første udgaver af bladet ”SammeNSpil”, som I finder her under.

Her ud over deltager vi også i forløb på landsplan som: Naturfagsmaraton, Edison og Naturvidenskabsfestivalen

SammeNSpil 1. udg.pdf

Shape Created with Sketch.

SammeNSpil 2. udg. April 2018.pdf

Shape Created with Sketch.